واکاوی فرایند سیاست‌گذاری بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی

پنحمین نشست از سلسله­ نشست‌های تخصصی­ گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری، با محوریت ارائه طرح‌ها و پایان­ نامه­ های ممتاز با محوریت خطوط پژوهشی گروه، در تاریخ 6 تیرماه 1401، برگزار گردید. این جلسه به پایان­نامه خانم زهرا صداقت­گو، دانش‌آموخته کارشناس‌ارشد سیاست­گذاری اجتماعی دانشگاه تهران با موضوع «واکاوی فرآیند سیاست­گذاری بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی»، دفاع شده در تاریخ مهرماه ۱۴۰۰ اختصاص یافت. این جلسه با حضور اعضای گروه جامعه و پیشرفت تشکیل شد. پایان نامه مربوطه، به طرح شرایط خاص بیمه کارگران ساختمانی و تاریخ آن در کشور پرداخته و از این طریق، امکان تحقق نظام رفاهی چند لایه را برای اقشار مشابه به بحث گذاشته است. بخشی از محتوای این پایان­نامه به شرح زیر ارائه گردید.

شرایط خاص شغلی کارگران ساختمانی، مانند فصلی و موقتی بودن، فقدان کارفرمای مشخص، کار یدی و آسیب‌پذیری بالا، همگی از دلایلی هستند که این گروه و سایر گروه­های مشابه را نیازمند حمایت از جانب نظام تأمین اجتماعی می‌کند؛ چراکه از اهداف اولیه نظام تأمین اجتماعی، پیش‌گیری از مخاطرات و حمایت از اقشار جامعه در زمان آسیب‌پذیری است.

در پژوهش حاضر، تمرکز بر بیمه مشاغل خاص بوده است. عموما این گروه از مشاغل، فاقد رابطه مرسوم کارگر و کارفرما هستند و این نوع رابطه بین کارگر و کارفرما در این بیمه و معیارهای تعیین نرخ حق بیمه سهم کارفرمایی، آن را از انواع مرسوم دیگر بیمه‌ها متفاوت ساخته و دارای مدل خاص خود می‌کند. این مورد، چالش‌های فراوانی را برای این گروه‌های شغلی در پی داشته است. این مطالعه در ۳ فاز اصلیِ زمینه­های تاریخی تصویب قانون، ظرفیت­های ایجادشده مطابق با قانون ساختار و وضعیت کنونی و چالش­های اخیر دسته­بندی شده است.

فاز ۱ به بررسی بزنگاه­های تاریخی در فرآیند تصویب این قانون و برخی از چالش­های آن مانند نحوه تأمین مالی بیمه کارگران ساختمانی، لزوم داشتن کارت مهارت فنی و حرفه­ای برای کارگران، زمان و نحوه دریافت حق بیمه از این افراد، شرایط خاص شغلی و نبود رابطه مرسوم بین کارگر و کارفرما می­پردازد.

فاز ۲ این مطالعه در پاسخ به این سوال که قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تا چه اندازه از ظرفیت­ها و دستورات قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳ که یک سند بالادستی محسوب می­شود، تبعیت می­کند، طراحی شده است. به عنوان مثال مباحثی مانند پوشش همگانی بیمه، جامعیت خدمات، تعرفه­گذاری و پایداری منابع مالی مطرح شده­ و مورد مقایسه با قانون مدنظر پژوهش قرار گرفته است. مسائل به­خصوصی مانند موارد پیش رو در این بخش مطرح گردید: حدود ۷۰ درصد از جامعه کارگران ساختمانی بیمه نیستند؛ چراکه بخش زیادی از کارگران اطلاعی از وجود بیمه مرتبط با خود ندارند. مورد دوم آن­که مطابق با نوع متناقض احراز صلاحیت­های اولیه و دوره­ای از سوی سازمان تامین اجتماعی، تعدادی از کارگران از دایره بیمه خارج می­شوند. همچنین در پی نبود سامانه شفاف شناسایی افراد در ورود به این بیمه، موارد فراوانی یافت شده است که افرادی غیر از کارگران ساختمانی به­منظور استفاده از این بیمه به آن ورود کرده و سهمیه مدنظر دولتی کارگران در بهره­مندی از این بیمه را غصب کرده­اند. در ادامه موارد دیگری مطرح گردیده است؛ ازجمله آن­که به دلیل فصلی و موقتی بودن مشاغل، امکان پرداخت حق بیمه ثابت و ماهیانه برای برخی از کارگران ساختمانی وجود ندارد. همچنین بسته به شرایط، در طول دوران کار ممکن است یک کارگر در ده­ها کارگاه و با تعداد بسیاری از کارفرمایان به صورت غیررسمی فعالیت نماید.

فاز ۳ این مطالعه نیز به بررسی چالش­های اخیر این بیمه مانند عدم ثبات و پایداری در تأمین مالی، تحت پوشش نبودن همه رشته­های شغلی ساختمانی، تضاد منافع گسترده میان ذی­نفعان، فقدان تعریف روشن در متن قوانین و... پرداخته است. همچنین در این جلسه، مشکلاتی مانند ضعف تأمین نقدینگی و تضاد منافع گسترده میان شهرداری­ها و سازمان تأمین اجتماعی به بحث گذاشته شد و مسئله تضاد میان وظایف و امکانات و ظرفیت­های سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد.

در ادامه برای رفع چالش­های کنونی این بیمه، پیشنهاداتی ارائه شده است؛ ازجمله: پایش و ارزیابی درست در ورود افراد به این بیمه و نیاز به طراحی پایگاه­های شناسایی دقیق افراد، تعریف پروانه ساختمانی به صورت موردی و معین، طراحی سامانه­های شفاف به منظور دریافت حق بیمه به ویژه سهم کارفرمایی به منظور کاهش تنش و اختلاف نظر میان سازمان و شهرداری­ها و جلوگیری از اجحاف حقوق کارگران، بازنگری نحوه و زمان بازرسی­های سازمان از این گروه و تعبیه منبع مالی پایدار برای این بیمه که می­تواند از محل مالیات و با حمایت دولت باشد. در پایان یکی از دستاوردهای اصلی این پژوهش، امکان بهره­گیری آن در باب ظرفیت­های بیان­شده برای بیمه سایر مشاغل خاص مانند مشاغل پلتفرمی، فری­لنسری (آزادکار)، پروژه­ای و دیگر مشاغل نوین بازار اشتغال، بوده است.